98/7/22
تعداد نظرات:0
09:44
شماره مطلب:139872236762
-A A +A
گفتگوی سیستان بیست با رتبه سه کشوری علوم آزمایشگاهی

درك عمیق مفاهیم درسی با فعالیت های آزمایشگاهی

فعالیت های ازمایشگاهی به منظور پرورش خلاقیت ها و بروز استعدادها در بین دانش آموزان سراسر کشور برگزار می شود این فعالیتها علاوه بر اینکه موجب افزایش جذابیت آموزشی و انگیزه یادگیري در دانش آموزان میشود، درك عمیق مفاهیم درسی را تسهیل نموده و مهارت دانش آموزان را در به کارگیري وسایل و مواد آزمایشگاهی افزایش داده و دستیابی به سطوح بالاتر حیطه هاي یادگیري مانند تجزیه و تحلیل و حل مسئله را سبب میشود.

 

فعالیت های ازمایشگاهی به منظور پرورش خلاقیت ها و بروز استعدادها در بین دانش آموزان سراسر کشور برگزار می شود

این فعالیتها علاوه بر اینکه موجب افزایش جذابیت آموزشی و انگیزه یادگیري در دانش آموزان میشود، درك عمیق مفاهیم درسی را تسهیل نموده و مهارت دانش آموزان را در به کارگیري وسایل و مواد آزمایشگاهی افزایش داده و دستیابی به سطوح بالاتر حیطه هاي یادگیري مانند تجزیه و تحلیل و حل مسئله را سبب میشود.

 بدین منظور دو تن از دانش آموزان استان ما با شرکت در این مسابقات در جشنواره نوجوان خوارزمی در زمینه مسابقات علوم آزمایشگاهی موفق به کسب رتبه سوم کشوری شدند برای آشنایی بیشتر خبرنگار سیستان بیست با یکی از این دانش آموزان گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه می خوانیم همراه ما باشید

 

لطفا خودتون رو معرفی کنید؟

سیده مرجان عطایی 14 ساله در پایه هشتم در مدرسه فرزانگان یک دوره اول ناحیه دو زاهدان مشغول به تحصیل می باشم

 

چگونه موفق به کسب رتبه کشوری شدید

من به همراه دوستم فلورا میر در مسابقات علوم آزمایشگاهی شرکت کردیم و طی برگزاری چند مرحله آزمون در استان به مرحله کشوری راه یافتیم که خوشبختانه موفق به کسب رتبه سوم کشوری شدیم.

 

از چه طریقی در این مسابقات شرکت کردید

با توجه به علاقه ایی که داشتیم از طریق مدرسه داوطلبانه شرکت کردیم

 

نحوه برگزاری این مسابقات چگونه بود

این مسابقات در سه بخش فیزیک شیمی و زیست برگزار شد در قسمت شیمی پس از آماده نمودن وسائل آزمایشگاهی در مدت زمان ده دقیقه دوستم فلورا آزمایشات را انجام میداد و من گزارش کار می نوشتم و در پایان کار باید میز کار را مرتب می کردیم و تفسیر صحیحی از نتایج آزمایش ارائه میدادیم در این کار خلاقیت و نوع آوری در طول آزمایش از امتیاز خاصی برخوردار بود در مرحله شیمی نیز باید وسائل آزمایشگاه و علائم هشدار دهنده را تشخیص و توضیح میدادیم در بخش زیست هم  کار با میکروسکوپ و تشریح قلب، سنگدان ، شش و اعضای گوسفند و مرغ بود و به سوالاتی که از ما پرسیده می شد نیز باید توضیح کامل میدادیم

 

ملاکهای ارزیابی در این مسابقات بر چه اساس بود

براساس شناخت تجهیزات و آشنایی با کاربرد وسائل آزمایشگاهی-اندازه گیری صحیح و دقیق کمیت های فیزیکی-سرعت عمل و دقت مورد نیاز در کار با وسایل -آشنایی و توجه به علائم هشدار دهنده وسائل آزمایشگاه-رعایت نظم-میزان مشارکت و همکاری گروهی و انجام درست مراحل آزمایش-مدیریت زمان وخلاقیت و نوع آوری

 

چه مدت وقت صرف این کار می کردید

من و دوستم هر روز عصر به مدرسه می آمدیم و در آزمایشگاه مدرسه تمرین میکردیم

 

استفاده از آزمایشگاه مدرسه به چه اندازه به شما در این کار کمک میکرد؟

خیلی برای ما موثر بود ازمایشگاهها بهترین محیط برای پرورش خلاقیت ما دانش آموزان است. در چنین مکانی قدرت اندیشه و مهارت ذهنی بچه‌ها تقویت می‌شود و می‌توانند به خلق ایده‌های نو بپردازند.

اینکار به درس خواندن شما لطمه ای وارد نمیکرد

خیر چرا که انجام اینگونه از آزمایشات بخشی از درسهایمان بود و اتفاقا مروری هم به درسهای مربوطه می شد

 

چقدر مطالعه میکنی

من بیشتر کتابهای درسی که غیر از پایه درسی خودم می باشد را میخوانم و در کنارش کتابهای داستانی نیز مطالعه میکنم

 

چه کسانی دراین راه شما را حمایت و یاری نمودند

مدیر مدرسه خانم راج پور ، معلمان و والدینمان

 

اوقات فراغتت را چگونه سپری می کنی

به کلاسهای زبان می روم و در کنار آن نیز آزمایشاتی را که نیاز به وسایل چندانی نداشته باشد انجام میدهم

 

با آرزوی موفقیت روز افزون برای این دو نوجوان، مجله نوجوان مسلمان بلوچ موفقیت های بیشتری برای آنها و خانواده شان آرزومند است

 

گزارشگر کبری قاسمی

 

 

 

 

 

افزودن نظر جدید

انتشار دیدگاه به معنای تایید آن نیست . نظرات توهین آمیز منتشر نمی شود .
Image CAPTCHA
لطفا کاراکترهای تصویر را در کادر بالا وارد نمایید.